to return to the apple.

IMG_7878

arriving in new york, over the george washington bridge

wanneer ik in new york terugkom, voel ik meteen de vrijheid. of misschien beter gezegd; de afwezigheid van stereotypes, levenswijzen en keurslijven. die hier wel zijn, maar in zo’n grote verscheidenheid dat het minder opdringerig aanvoelt.

op één manier voel ik me het meest thuis in nederland, mijn roots. waar mijn familie is, waar de meeste van mijn beste vriendinnen zijn. waar mensen no-nonsense zijn, lekker overal naar toe fietsen, en tijd hebben.

maar op een andere manier voel ik me nergens zo vrij als in new york. met diepere dalen, en meer maatschappelijke dingen niet (of minder) in de haak – en minder mensen waar ik me verbonden mee voel op basis van gelijkenis.

photo-3

maar de vrijheid, oh, that sweet freedom! het kolossale en toch individuele. de brownstones en de stinkende subway stations! de 1 dollar coffee en godvergeten cocktails van vijftien dollar! de yoga pants en korte rokjes. de haters en de lovers.

nederland is voorspelbaar en bekend. heerlijk vertrouwd, een warm bad. maar new york voelt als een verrukkelijke ontdekkingsreis. als een matroesjka waar je het ene kadootje in het andere vindt. soms zijn de kadootjes leuk, soms zijn ze vreselijk, maar je komt je er niet vanaf want uitpakken zul je; nieuwsgierigheid!

en altijd, altijd ben ik blij als ik terugkom in new york. hello, sweet freedom.

IMG_6359

pier i, summer terrace on the river, under the highway

IMG_7120

folk band, soho

central park once again; first spring day

central park once again; first spring day

IMG_8680

five pointz, queens

IMG_6620

view from galleries, chelsea

new york beaches: fire island

new york beaches: fire island

ps. misschien moet ik deze serie ‘ode aan new york’ noemen; sorry voor de overload aan mushy new york stuff!

About onebigapple

a new new yorker with a dutch accent who loves to eat (and live in) big apples. welcome!
This entry was posted in daily life, dutch, language, series. Bookmark the permalink.

4 Responses to to return to the apple.

  1. rita says:

    mensch! wat een mooie plaatjes weer, en wat een smakelijke tekst! zin om ginds te zijn! xx

  2. Char says:

    Die band in soho was geweldig. Kippenvel in de setting waarin ze speelden.

Leave a Reply

