p/fijn

waarom zijn jullie nou zo leuk?
waarom zo lief? en soms ook grappig?
en bovenal, waarom zijn jullie allemaal zo heerlijk normaal?

het nadeel van leven op twee plaatsen is dat er altijd iets is wat je niet hebt. grote verscheidenheid aan mensen = new york. fietsen naar je werk of vriendin = nederland. central park = new york, en matt = meestal new york. wijntje voor drie euro, en lekkere + goed formaat koffie = nederland. koffie-to-go, over de straten met je koffietje = new york. en zo voort.

en om nou even door te gaan op de glas-is-half-leeg-toer, als ik thuis (nederland-thuis) ben, voel ik af en toe, als ik weer zo’n heerlijk normale afspraak heb: wat fijn! maar ook: dit heerlijke normale – van de boterham bij het ontbijt (new york = kies je ontbijt), de leestafel bij de zaak en de wijntjes bij de vingerhoed tot de gesprekken over alles en niets, maar in elk geval over bekende dingen – doet soms een beetje pijn.

enter: p/fijn.

new york is fijn. en in new york ben ik niet de hele tijd op m’n tenen aan het lopen ‘omdat niets normaal is’. met een aantal vriend(inn)en heb ik inmiddels het ‘normaal-level’ (zo belangrijk in vriendschappen! wie wil vriendschappen die altijd leuk, geweldig, extra-dit-of-dat zijn? nee, juist die heerlijke normale, met grappigesuffegewoneverveelde -en soms ongewone- verhalen, die zijn het waardevolst) bereikt.

maar mijn new yorkse vriendschappen en relaties doen geen p/fijn. ik heb meestal ‘toegang tot’ mijn vrienden hier. ik hoef niet een split-seconde te denken, tijdens het uitwisselen van de laatste weetjes en gebeurtenissen, ‘auw! ik voel een steekje in mijn zij. straks zijn zij ver weg en niet bij mij![1]’.

dat is p/fijn dus. fijn met een beetje pijn.

grappig is dat door die p/fijn, het normale wordt verheven tot speciaal. en een beetje ‘extra’. want alhoewel ik mijn vriendschappen (waar ik ook even alle fijne familiebanden tot reken) juist zo waardeer omdat ze al die superlatieven niet nodig hebben, toch heb ik in het vliegtuig terug, met p/fijn in mijn hart, de neiging om terug te zwijmelen met woorden als: wat was het super-gezellig! super-vertrouwd! super-leuk! super-familie, en super-vriendinnen!

het was gewoon super-normaal – en daardoor voor mij zo superspeciaal.[2]

met een beetje p/fijn in mijn hart en een dikke kus,
tot de volgende keer @nederland!

an


[1] ook sinterklaas was weer heerlijk, heerlijk normaal voor sinterklaas. wat in werkelijkheid gewoon heel gezellig betekent. en, door die stomme p/fijn, was ‘t misschien nog wel extra leuk.

[2] sint, verdwijn. je tijd is geweest – en santa claus is coming to town!

About onebigapple

a new new yorker with a dutch accent who loves to eat (and live in) big apples. welcome!
This entry was posted in dutch, family, language, outside of the apple. Bookmark the permalink.

4 Responses to p/fijn

  1. Jooski says:

    Wat was het fijn om even samen door de buurt te slenteren, overal en nergens te eten en te drinken zoals alleen wij eindeloos kunnen doen en om weer ‘normaal’ te hangen saampjes. I loved it! Ik zal voor de volgende keer zorgen dat ik weer afbakbroodjes heb, die hebben we overgeslagen!🙂 Hopelijk tot snel lief! En tot die tijd: post, mail, sms, facebook, facetime, skype en andere wondere middelen die de afstand een klein stukje kleiner doen voelen. L.U. xx

    • onebigapple says:

      aaaaah pijn! zonder f! als ik besef dat we de afbakbroodjes vergeten zijn (alhoewel… appeltaart als ontbijt = niet verkeerd:-)). mis je alweer liefste jooski! tot gauw, somehow. x en xx

  2. Char says:

    Wat fijn om weer eens tot half 6 in het oude vertrouwde keukentje te hebben gestaan op de zwolseweg, alsof we allebei niet weggegaan zijn…. Ik ben het met je eens, normaal is superfijn, als je weet dat het maar kort duurt!! Tot heel snel, ik zeg oud en nieuw in bikini!!!

  3. Iduna Loing says:

    Door de hectiek van verhuizen nu pas kunnen lznnnn. Lieve Ann het was vanouds gezellig😉
    Dikke Xx

Leave a Reply

