life through a filter. versie: “only in new york”

je kan je leven op allerlei manieren filteren. je leven gezien door sommige filters geven een zeer enerverend beeld weer, andere een saaiere versie. in andere woorden: elke filter geeft slechts een deeltje van het geheel weer. in deze post de filter:

only in new york…

…ben ik chagrijnig omdat ik voor de tweede keer op rij te laat ben “door obama”. die gast legt de hele stad plat als ‘ie hier een afspraak heeft – moet alweer 6 blokken omlopen naar de metro!

…observeer ik madonna’s puberdochter die met haar stoere, ubercoole -doch nonchalante- tienervrienden koekjes komt eten in levain (en met een briefje van 100 betaalt)

…zitten matt en ik onverwacht front-row bij de metropolitan opera op zaterdag avond te luisteren naar perfect uitgevoerde orfeo & euridice (nadat de ik van assistent van de general director -en vaste klant van levain- kaartjes had gekregen, en wel hele ‘luxe’; $300 per stuk!)

…lunch ik met de president van chili, de gast van mijn bazin (clinton global initiatve project) op een sjieke charity-lunch.

…bevind ik me ik tien minuten later op de wc met mijn sjieke bazin die in haar ondergoed staat -en die mijn moeder / oma zou kunnen zijn*- te prakkiseren wat te doen. hier aan voorafgaand gooide een ober een kop koffie over haar witte chanel pakje te midden van alle sjiekheid. ze rende naar de wc en trok het hele geval meteen uit. wat nu… zeep op chanel pakje? water op chanel pakje? niks op chanel pakje?**

…blijkt ons kaartje voor het tribeca filmfestival een premiere kaartje te zijn. hoofdrolspelers, regisseurs, directors en andere ‘celebs’ strijken over de rode loper. een van hen is de nederlandse doutzen kroes. op z’n ‘only in new york’-s gil ik enthousiast “doutzen, nederland is trots op je!” (what’s wrong with me? waar de !^&*@ komt deze uitspraak vandaan, vraag ik me af terwijl ik dit uitspreek?!?! belachelijk! maar mooie doutzen lacht lief en we wisselen twee zinnen uit in het nederlands, tot grote vreugde van mij, en tot grote onvreugde van de omringende fotografen die haar echt belangrijke vragen willen stellen, zoals hoe het kan dat ze al weer tip-top in vorm is, zo kort na de bevalling van haar zoontje)

…kun je zeilen met de geweldige skyline van manhattan op de achtergrond. ontspanmoment: wanneer het constante geruis van auto’s verwisselt wordt met het geluid van klotsend water tegen de boot en de wind in de zeilen.

spring has arrived

en verder…

  • twee nichtjes een nep-neefje verwelkomen! de wereld is een tessa, een naomi en een alex rijker en, alhoewel ik tot nu toe alleen ons braziliaanse neefje in het echt heb mogen aanschouwen, het lijken allemaal schatjes. yay voor de babies!
  • een maand na terugkomst uit nederland ontdekken dat ik mijn hardloopschoenen vergeten ben. ‘nough said…
  • een beetje van dit, gezellig met eefje en ysbrand:
  • mijn eerste schooljaar met de ‘highschoolers’ afgesloten. conclusie: uitdagend, interessant, tijdrovend  en inspirerend. ga ik het volgend jaar weer doen? > misschien!
  • met mijn ogen dicht een chocolate chip cookie van een oatmeal-raisin cookie kunnen onderscheiden. mijn vingers niet meer branden aan de oven / snijden aan de broodsnijder. en ‘raspberry bombolocini’ zonder haperingen kunnen uitspreken.

  • trots de stad rond op mijn oma fiets!


  • minder door fulltime werkweken, maar tussendoor nog steeds genieten van het eerst witte, toen roze, nu groene central park. een paar weken geleden COMPLEET nat geregend tijdens (een van de vele, deze lente) regenbuien – me er aan over gegeven en op m’n blote voeten over zand/modder paadjes naar huis gelopen, oh, ik voelde me bijna als ‘in de wilde natuur’!


  • genieten van new york op allerlei manieren. bijvoorbeeld: eerste biertje buiten op een warme lenteavond, aan de (rivier de) hudson. sweet.
  • genieten van weer een eigen inkomen hebben. heerlijk.
  • deels ten gevolge van vorige punt: een reis boeken! de hele maand augustus bestaat uit: zweden > rwanda > tanzania > nederland. heeeel veel zin! we hebben onze 6-daagse kilimanjaro-klimtocht al geboekt, en verder hebben we een vrouw ontmoet die drie weeshuizen heeft in rwanda die we misschien gaan bezoeken. het einde van het afrika gedeelte van de reis willen we doorbrengen op… zanzibar!

  • blij zijn met matt. zoetsappig, maar kan er niets anders van maken: dit is een happy phase. life’s good🙂

*) onduidelijk door botox en/of andere behandelingen…

**) uiteindelijk: chanelpakje omgekeerd aangetrokken, zodat alle koffie aan de achterkant zat, en lange jas over schouder zodat koffie niet te zien was. makkie!

About onebigapple

a new new yorker with a dutch accent who loves to eat (and live in) big apples. welcome!
This entry was posted in daily life, dutch, language, the park. Bookmark the permalink.

8 Responses to life through a filter. versie: “only in new york”

  1. Renske says:

    You live the life babyyyy🙂 TROTS!!! xxxxx

  2. sJooski says:

    Klinkt weer heerlijk! Zo heerlijk dat ik na september weer graaaag met je mee kom genieten… Vind jij een teaching job voor me daar, dan kom ik er aahaaan!

  3. Renee says:

    Anne, heerlijk verhaal weer. En, nog maar een aantal nachtjes slapen en dan ben ik in NYC. Van 11 tm 21 juni (ik tel al af sinds januari, dus het voelt nu nog maar als een aantal nachtjes) Dan kom ik graag de koekjes proeven, en misschien heb je ook nog even tijd voor een koffie?
    X
    Renée

  4. susanna says:

    Ik ben zo dankbaar voor google vertalen dus ik kon dit te lezen! doie!

    • onebigapple says:

      hi nanski, hahaha i’m laughing so much about the stupid google translate! it’s… a very interesting translation (i promise i wasn’t with my grandmother-mistress in her underwear in the bathroom!!). but i like your dutch comment! well done lady:-)!

  5. rita says:

    anne, nederland is trots op je!!
    je maakt wat mee (!) & je leert wat bij (!) & je sapt wat zoet (!) – allemaal helemaal goed!
    enjoy! xx, r

  6. Marije says:

    Wat een heerlijke blog lieve An, ben serieus warmer van binnen dan ervoor, zo mooi beschreven! En idd NL is zeer tros op jou, enne echt VET de hippe dochter van Madonna, vond ze de koekjes lekker? wat maak je veel mee! met name orfeo heel cool, mooi stuk he?
    Tot gauw skypes, hier prima, nu naar t hockeyveld…je weet, liefs!!

Leave a Reply

