het park. onmisbaar.

het park in herfstiger tijden

ik zou gelukkig wezen,
als ik een vriendje had
ik zou gelukkig wezen,
als ik een vriendje had
en geef elkaar een hand,
en geef elkaar een arm
dan dansen wij de hele nacht,
zo lang als het nog kan

dat liedje, wat ik me herinner als mijn eerste (bewuste & herinner-bare) geluksmoment, zongen we na een ballet voorstelling (ik zat van mijn vierde(?) tot vijfde(?) jaar op ballet), op het podium van de (oude) deventer schouwburg. we hadden zojuist opgetreden als chocolademelk-pakjes, we dansten van blijdschap dat de voorstelling goed was gegaan, en de hele zaal klapte voor ons. ik voelde me zo trots en gelukkig.

het is interessant hoe snel je gevoel kan veranderen in een korte periode, door iets wat je aan het doen bent. bijvoorbeeld: gisteren was ik de hele dag binnen. koud buiten, zelfs koud binnen, en daardoor had ik, het al-koud-hebbende, helemaal geen zin om naar buiten te gaan zonder een specifiek doel. al was het fijn om binnen bij de kerstboom kerstkadootjes van het internet te bestellen en een paar banenzoek-gerelateerde klusjes af te handelen, toch voelde het aan het einde van de dag een soort van… nutteloos.

daarom, vandaag naar buiten toen matt naar zijn werk vertrok. IK MOET DIT WEER ELKE DAG GAAN DOEN, dacht ik al op de hoek van de straat. er is iets met de ochtend, wanneer een dag nog onbeslist en open is, wanneer alles onbezorgd gedaan kan worden, wanneer er  tijd is. en er is iets met het park, central park. vooral de zandpaadjes (er zijn veel geasfalteerde, ‘mooie’ paden, maar vooral langs de randen van het park zijn ook nog veel zandpaden waar het lijkt alsof je in het bos loopt). ik voelde me meteen gelukkiger toen ik tien stappen op zo’n pad had gezet. het park, nu winters en kaal, was nog steeds mooi. bladeren dor op de grond, bomen kaal en koud, en het water leek hoog en aanwezig zonder al dat groen er omheen. een soort gevoel van het ‘echte’ leven, dat kreeg ik daar. de natuur en de vertrouwdheid die ervan uit gaat, lieten me (weer eens) beseffen dat allerlei (subjectieve) gedachten helemaal niet zo belangrijk zijn – of in elk geval in perspectief gezien kunnen worden.

en, terwijl mijn gedachten gisteren duister waren (geenbaansolliciterengeenbaan…), kreeg ik toen ik na drie kwartier het park uitstapte ineens -na jaren- dit liedje in mijn hoofd. en daarbij mijn blije gevoel van na de balletvoorstelling. en daarmee zin in, en vertrouwen voor, de dag.

daarom: het park. onmisbaar!

en, nog paar recente fotootjes, zomaar. ik ga denk ik een keer een enkelmooiefoto’s-post doen – ik maak hier zoveel foto’s!

zonnig in november - met thes in ny!

fijn fietsen!

spiderman flying through the streets - thanksgiving parade

vroeg op! thanksgiving parade

m & Het Meisje Zonder Naam

the one-and-only cookie-contest

manhattan from the brooklyn bridge

alleen de geur van speculaas in de oven ontbreekt op deze foto...

en na sinterklaas: kerstboomverkopers op straat

About onebigapple

a new new yorker with a dutch accent who loves to eat (and live in) big apples. welcome!
This entry was posted in daily life, dutch, language, the park. Bookmark the permalink.

3 Responses to het park. onmisbaar.

  1. rita says:

    fijne post weer, lieverd! en dat park ís er, onder meer voor jou!! hou vertrouwen, die baan gaat er komen – vroeger of later.
    laat die fotopost trouwens ook maar doorkomen…
    xx, r
    nb nieuw toffelke?

  2. Char says:

    Ik wil graag – net als toen we jaren geleden in die chocolademelkpakjes stonden – volgende week je hand vasthouden en een dansje met je maken…

  3. Joske says:

    lieve Anne

    Wat kun jij toch poetisch schrijven! Volgens mij zou je zo een column kunnen beginnen voor een maandblad/tijdschrift bijv… Opzij of zo: avonturen van een Nederlandse vrouw in NY…! Why not: je hebt al een heel aantal lezers die jouw teksten waarderen!
    liefs van Joske en de rest

Leave a Reply

