namiddag in central park.

de zon schijnt, ik ga net niet te veel zweten om het onaangenaam te vinden, maar het is met 28 graden (en 35 later in de week) volop zomer. na een subwaysessie, een boodschap en formulieren wegbrengen in het drukke, stoffige en chaotische midtown, bij het thuiskomen bijna de verleiding niet kunnen weerstaan om heeeel even op mijn bed te gaan liggen en daar siesta te houden, toch op mijn laatste lome zomerkrachten naar het park slenteren. aldaar kleedje uitspreiden en met een diepe zucht neerploffen: ontspanning! na een korte tijd de frisbee-ers, pratende en lezende mensen, spelende kinderen en papieren zweefvliegtuigjes te observeren, ga ik liggen en langzaam dringen steeds meer geluiden van het park door.

aan de ene kant zit een opaatje met een krakerige radio waaruit jazz muziek klinkt. als we even zitten blijkt hij de supplier van de illegale alcohol-verkoop in het park te zijn: de mannetjes die rondlopen met onopvallend uitziende plasticzakken en die ‘corona’ en ‘amstel’ in je oor slissen op momenten dat je het niet verwacht, komen steeds bij hem bijvullen.

naast krakerige jazz uit een andere hoek de geluiden van de ‘drumcircle’: djambee-spelers die bij elkaar komen en met grote groepen muziek maken.

uit een andere richting klinkt amy whinehouse uit ipodspeakers.

dit alles is niet luid en geen van de geluiden overheerst; het lijkt alsof het ene geluid het andere in balans houdt, begeleid door een zachte ruis van stadgeluiden en het geroezemoes van geklets. bijelkaar vermengt dit zich tot een geluid waarbij het heerlijk wegdoezelen is.

als ik een half uurtje later mijn ogen opendoe, de helder blauwe lucht boven me zie, het groene gras voelt waarop ik lig en het grote park in al zijn groene levendigheid om me heen zie, draai ik me nog eens om en zucht nogmaals:

wat is het heeeerlijk om hier te wonen.

i’m off to florida ’till monday… jullie ook een fijn weekend!
xx an

About onebigapple

a new new yorker with a dutch accent who loves to eat (and live in) big apples. welcome!
This entry was posted in daily life, dutch, language, the park. Bookmark the permalink.

One Response to namiddag in central park.

  1. rita says:

    mooooi, en moooi geschreven!
    je lokt zo wel IEDEREEN die kant op ;0)
    xxx, r

Leave a Reply

